Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Державна судова адміністрація України звернулася з листом до Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля та Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Андрія Костіна, в яких йдеться про виконання рішення Конституційного Суду України.
У листах зазначається, що положення частин першої і третьої статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" визнані неконституційними і втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України Рішення.
У Рішенні зазначено, що Конституційний Суд України вважає, що обмеження відповідних виплат є допустимим за умов воєнного або надзвичайного стану. Однак такого роду обмеження має запроваджуватися пропорційно, із встановленням чітких часових строків та в жорсткій відповідності до Конституції та законів України.
Згідно з правовою позицією Конституційного Суду України, таке обмеження також може застосовуватися й до суддів, однак після закінчення терміну його дії втрачені у зв’язку з цим обмеженням кошти необхідно компенсувати суддям відповідними виплатами, оскільки суддівська винагорода є складовим елементом статусу судді, визначеного Конституцією України.
У ДСА України інформують, що Рішення Конституційного Суду України стало підставою для численних звернень суддів, голів судів до ДСА України, її територіальних управлінь і відповідних судів з вимогою про здійснення компенсації недоотриманої суддівської винагороди за період роботи з 18.04.2020 по 28.08.2020. Такі вимоги надійшли не тільки від діючих суддів, але і суддів, що вийшли у відставку, звільнились з посади у цей період часу, і мають право на таку компенсацію відповідно до Рішення.
Станом на 23.09.2020 у провадженні адміністративних судів перебуває понад 210 позовів суддів до територіальних управлінь ДСА України та судів про визнання протиправними дій щодо нарахування та виплати суддівської винагороди із застосуванням щомісячного обмеження її нарахування сумою
47 320 гривень згідно з частиною третьою статті 29 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2020 рік" (із змінами, внесеними Законом від 13.04.2020 № 553-ІХ) та зобов’язання нарахувати й виплатити недоотриману суддівську винагороду відповідно до статті 135 Закону України "Про судоустрій і статус суддів". Із них станом на сьогодні задоволено 25 позовів.
З кожним днем кількість позовів з порушеного питання невпинно зростає, а, отже, ймовірно зростатиме й кількість задоволених позовів.
За орієнтовними підрахунками в разі звернення всіх суддів місцевих та апеляційних судів (фактична чисельність – 5193 судді) з відповідними позовами та задоволення таких позовів, сума виплати суддівської винагороди, без врахування судових витрат та відшкодування моральної шкоди, складе понад 1 млрд 126 млн гривень.
Згідно із статтею 151-2 Конституції України рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов'язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.
Однак на законодавчому рівні не визначено механізму компенсації недоотриманих суддями сум суддівської винагороди за час дії частин першої та третьої статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік".
Відсутність такого законодавчого акту не є перешкодою для судів для постановлення відповідних рішень про донарахування та виплату недоотриманої суддівської винагороди на користь суддів – позивачів у відповідних справах.
За таких умов нагально необхідним є законодавче врегулювання процедури виконання рішення Конституційного Суду України і сприяння позасудовому вирішенню спорів стосовно компенсації недоотриманих суддями сум суддівської винагороди за час дії частин першої та третьої статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік".
З огляду на викладене, ДСА України звернулась до Прем'єр-міністра України з проханням доручити міністерствам, відповідальним за реалізацію державної політики в цій сфері, за участю ДСА України невідкладно опрацювати порушене питання та за результатами такого опрацювання розробити і подати на розгляд Кабінету Міністрів України проект законодавчого акту, спрямованого на врегулювання порушеного питання.
Голову Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, як суб’єкта права законодавчої ініціативи, ДСА України просить розглянути можливість законодавчого врегулювання питання компенсації недоотриманих суддями сум суддівської винагороди за час дії частин першої та третьої статті 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік".
За повідомленням пресслужби ДСА України